söndag 14 april 2013

Femtio nyanser av honom.


"Femtio nyanser av honom är enkel ur flera grundperspektiv; den unga oskyldiga flickan möter en äldre, erfaren man som hon både lockas och skräms av. I berättelsen finns också den ständiga kampen mellan manligt och kvinnligt och vidare det uråldriga temat kring förhållandet att vara slav och att vara herre över en slav. När oskulden Anastasia av en slump möter den förmögna Christian Grey, lockas hon omedelbart av honom. Från början är det inte han som försöker snärja henne, men kanske är det ändå en medveten lockelse från hans sida, när han varnar henne för honom. När Mr Grey väl säger åt Anastasia att han är fel man för henne, blir hennes åtrå än hetare.Snart har de inlett ett förhållande, ett kontrakt, som innebär att han sätter reglerna för deras sadomasochistiska relation.
Förutom detaljerat skildrade sexscener, är 50 nyanser av honom, en bok med djupt psykologiskt tema. Huvudpersonen Anastasia upptäcker sin egen lust och åtrå som hon ger åt Mr Grey, samtidigt som hon alltmer kommer honom under skinnet. Författarinnan E L James har förutom Femtio nyanser av honom, även skrivit ytterligare två böcker om Anastasia och Mr Grey. Titlarna på uppföljarna heter Femtio nyanser av mörker och Femtio nyanser av frihet."

Ja denna bok som det har varit sånt surr om! 
Så självklart måste jag ju läsa den jag också(plus att en utav min kära barndomskompisar till och med bytte hans namn mot karaktären i boken på fb, för att han har fått höra att han är lik honom gjorde mig nyfiken).

Jag fick låna boken av min moster i fredags, igår kväll hade jag läst ut den.
Visst det är mycket sex i boken, det kan man ju inte neka till! Men efter ett tag blir det mycket samma samma när det gäller den delen.

Det som fångar en är hur har denna Christian Grey blivit på detta vis?
Vad har han varit med om i sin barndom som gör att han har sådana problem när det gäller känslor och närhet?

Det är två böcker till, och eftersom första boken slutade som den gjorde måste jag åka ut till moster på Alnö senare för att låna bok nr.2!





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar