lördag 28 april 2012

Lite gråt och en liten rolig lista!

Efter sprutorna Nova fick igår igår har det faktiskt gått jätte bra! Hon hade lite feber igår då hon skulle gå och sova så då fick hon en Alvedon, hade ställt in mig på att hon kanske skulle vara svår och natta och kanske vakna några gånger under natten men så fort hon landade på kudden så slocknade hon och sov till sju imorse och det är jag så tacksam för! 
Idag har stumpan varit feberfri och varit sitt glada jag igen =)

Dagen har varit ganska så händelselös förutom att hela familjen skulle åka till Fredriks syster i Bergsåker och äta middag men jag bestämde mig för att stanna hemma så Fredrik fick ta med sig Nova och åka bort själv för första gången! Jag packade skötväskan och gick igenom allt som han redan vet väldigt många gånger innan han skulle fara men så fort Nova satt i babyskyddet och han skulle fara kom tårarna på mig och det enda jag kunde säga var -nej nej nej! 
Så töntig var jag! Men Nova har aldrig åkt någonstans utan mig och om jag har åkt någonstans har hon ju varit hemma och väntat på mig. Dom åkte strax innan fem och jag som skulle passa på att vila medan dom var borta kunde inte slappna av utan jag tittade på klockan heeela tiden och ville att den skulle bli åtta någon gång (vilket var tiden jag sa att han skulle åka hem) jag ville ringa flera gånger för att se att allt var okej men det bestämde jag mig för att jag inte skulle göra för då måste det ju kännas för Fredrik att jag inte litar på att han är kapabel att ta hand om vår dotter men det vet jag mycket väl att han är så när dom äntligen kom hem fick jag rå om henne hela tiden innan det var läggdags! Man blir nästan förundrad av sig själv att man kan älska någon så mycket =)

Så eftersom det inte "hände" så mycket idag fyllde jag i en rolig lista istället =)

Vad heter ditt barn? Nova Mary Agneta Selin Jansson
När var du beräknad att föda? 21 Januari
Föddes barnet på utsatt datum, om inte när? Nej, 23 Januari
Hur stort var barnet vid födseln? 3266 gram 50cm
Hur lång tid tog förlossningen? Oj,Mina värkar drog igång på riktigt vid 13:00 och hon är född 15:23.
Tog du någon smärtlindring? Lustgas och epidural 

Är du tillsammans med barnets pappa? Ja, vi är förlovade.
Var barnet planerat? Ja
Tog ni reda på könet? Nej
Om nej, vad trodde ni barnet var för kön? Från början trodde jag det var en tjej men mot slutet en pojke.
Hur lång tid tog det för er att bli gravida? 7 månader
Hade ni bestämt vad barnet skulle heta? Om det hade blivit en pojke hade det blivit en Alexander men tjejnamn hade vi ingen aning om men så fort hon hade kommit ut sa jag Nova.
Hade du en svår graviditet? Var väldigt illamående från början, lite lätt foglossning men annars var det en jätte bra graviditet.
Kan du tänka dig att skaffa fler barn? Absolut! Nova ska ha ett syskon minst!
Har du fått några bristningar? Magen
Var du nervös inför förlossningen? Lite innan men då det var väl igång så var jag inte det.
Hade du några cravings? Isbitar, päron MER, päronsoda.
Hur reagerade du/ni när du plussade? Chockad och jätte glad.
Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid? 3-4 Veckor
Hur mycket gick du upp i vikt? Gick upp 20 kilo men gick ner i slutet av graviditeten så 15kg
Hur länge ammade du? 1 1/2 månad sedan fick jag börja pumpa ur och ge i flaska då Nova fick i sig för mycket luft och jag hade inte tillräckligt med mat så jag fick komplettera med ersättning och då sinade brösten fort!
Vem är barnet mest lik? Min haka, Fredriks ögon sen vet jag faktiskt inte kan inte alls se vem hon är lik.
Vad är det bästa med att ha barn? Allt!
Vad är det sämsta med att ha barn? Kanske lite direkt i början då dom äter om vartannat så man får inte sova så mycket men det gick fort över med Nova som tur är =)
Är ditt barn döpt? Nej
Hur gammal är barnet nu? Strax över tre månader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar