torsdag 9 januari 2014

Straffad!

Ja jag känner mig straffad!
Jag är tjej..ja eller kvinna då kanske (börjar ju bli till åren) och har gått en utbildning som är mans(pojk)dominerad!
Klarade det lika bra som alla andra.
Har sedan dess jobbat i en mansdominerad värld, alltså i 7 år (undantag för mammaledighet då förstås) och jag har bevisat för omgivningen att jag klarar det lika bra som karlarna och bättre än vissa.

Men så skaffade jag barn! Det bästa som har hänt mig!
Och vart tyvärr uppsagd pågrund av nedskärningar.
Och vad är resultatet? 
Jo, det är helt hopplöst att söka jobb inom det jag är utbildad till!
På den så kallade platsbanken finns inte skit ärligt talat!
Och det är helt fel tid på året att söka jobb!

Men jag har varit på en arbetsintervju, visst även om det inte passade mig med vad man skulle göra så hade jag inte kunnat tacka ja pågrund av arbetstiderna. 
"- jaha, du har barn, ja då kan du ju inte jobba arbetstiderna vi har"
Nä precis....

Vart erbjuden ett jobb..men även där stoppar arbetstiderna mig.
Att jobba 06.00-18.00 skulle inte funka!
Dagis öppnar sex..så jag kan inte lämna och hämta, nej! Jag skaffade inte barn för att mina föräldrar ska hålla på skjutsa till och från dagis! 
Nån gång är en helt annan sak men inte varje dag!
Jag skulle inte ens se Nova på morgonen och jobbar jag till 18.00 är jag hemma vid halv, kvart i sju. Nova går och lägger sig sju...
Och att träffa henne en kvart om dagen det finns inte ens på världskartan!


När en karl får barn så blir det ju typ ingen skillnad när det gäller jobb för att det är ju ändå vi kvinnor som tar det mesta ansvaret ( sen finns det självklart undantag och dom är jag avundsjuk på).
Men eftersom både jag och min sambo är inom samma yrke så krånglar det till det ganska rejält! Han har ju sina jobb tider som inte är 7-16 varje vecka utan han jobbar skift och det finns aldrig fasta tider då allt kan hända efter vägen.

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra?
Byta riktning helt?
Sluta arbeta med det jag älskar?
Men känns ju lite dumt att skicka mitt CV som är fullproppat med maskin behörigheter,lastbils behörigheter och jobb endast inom transport och maskin till typ en klädbutik? jag menar hur stor är sannolikheten att dom väljer mig?
Ja jag låte väldigt negativ! 

Men vara kvinna med barn i en mansdominerad värld med udda arbetstider är inte så jäkla lätt...

Min gamla chef ringde mig idag och undrade om jag kunde komma in och jobba från och med idag till nästa fredag och ha jour..och jag har haft jour på tippen och vet vad det går ut på, speciellt nu sandning och eventuell skottning.
Jag kan lämna Nova tidigast 06 på dagis och på 30 minuter hinner jag inte sanda och definitivt inte skotta då behöver jag vara där senast 05.00.
Så jag fick tacka nej och det mår jag skit över! 
Speciellt för att jag behöver pengarna! Har inte fått något från A-kassan än, hoppas att jag får det i februari alla fall.

Nä det här var ett riktigt gnäll inlägg..och ja jag är jäkligt less!
Vet inte hur jag ska göra med jobb!
Och att ha en sambo som tjatar över det gör det inte bättre men jag hoppas han börjar förstå problemet nu när jag har fått tacka nej till jobb pågrund av både hans jobbtider och dagistider!

Men Nova ångrar jag absolut inte och förhoppningsvis så löser sig allt, även fast jag kanske inte får jobba med det jag älskar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar