onsdag 22 augusti 2012

älskade hårboll!

Att ha husdjur är en självklarhet för mig som har varit runt djur sedan jag var nyfödd.

Och när ens älskade djur blir sjuk blir jag helt förtvivlad för att för mig är dom inte bara ett husdjur utan även en familjemedlem.

Har haft många katter som kommit och gått i mitt liv.
Men då jag och Fredrik träffades var han inte alls sugen på att skaffa en katt och för mig är inte ett hem utan en katt ett hem.

Men efter lite tjat från min sida så skaffade vi först Vabis.
Och Fredrik hade haft en tung regel "- inga katter i sängen!"
okej sa ja.
så första natten fick Vabis sova i sin egen koja.
Men natt nummer två så var det ingen Vabis i son koja..nä hon låg på Fredriks bröstkorg.
Och sen var den där lite väl dyra kojan bara något som var ivägen då man skulle städa. Vabis sov varje natt på Fredriks bröstkorg och han ville inte ha det på något annat vis heller =)

Året efter skaffade vi Diesel. Min älskade Diesel som från första början skrämde livet ur stora kaxiga Vabis.
Men efter tre dagar under sängen vågade sig Vabis fram och Diesel hade en ny "kattmamma" han behövde aldrig tvätta sig för det gjorde Vabis, jag behövde aldrig tillrättavisa han, det gjorde Vabis.

Men på kvällen var han min, bara min. Han skulle sova på min arm fanns liksom ingen annanstans att sova för han.
Och om jag gick och la mig och han dröjde kunde jag inte somna förns han hoppade upp i sängen och kurade ihop sig med mig.

Och på min arm sov han ända tills 2 veckor efter att Nova föddes. (då jag och Nova praktiskt taget bodde i vardagsrummet den första tiden).

För när Nova kom in i bilden så kände jag att jag inte ville ha katterna i sovrummet längre.

Kändes som att jag svek min underbara hårboll.
Men då kom vi på ett nytt sätt.
Varje kväll han kommer in för natten har vi mys i soffan han och jag.
Han får sin tid med mig på kvällen och det är han nöjd med.

Så man ser på en gång då det är något som är fel.
Och igår var min älskade hårboll inte alls sig lik.

Slö och olycklig.

Men så åkte jag in med han imorse.
Han var mycket piggare men så fort han åt något ville han kräkas men kunde inte.

Var ett jäkla grässtrå (en lång en) som fastnat så illa i halsen att han inte kunde få ut den själv.

Så efter att grässtrået blivit utplockat såg hon att han var väldigt irriterad i halsen eftersom grässtrån är så himla vassa.

Så idag har Nova fått varit extra mycket med sin mormor så att Diesel fått ha haft mig vid sin sida.

Älskade underbara hårboll!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar